Statut
Statut Stowarzyszenia Księży i Katechetów Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział I. Postanowienia ogólne.
§1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Księży i Katechetów Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej w skrócie: Stowarzyszenie.
§2.
Stowarzyszenie jest kontynuatorem założonego dnia 10 września 1923 r. i zarejestrowanego dnia 25 stycznia 1924 r. Stowarzyszenia Księży Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce.
§3.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz jest miasto Wisła.
§4.
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji teologicznych, religijnych, kościelnych, ekumenicznych i społecznych o odpowiadającym profilu działania.
§5.
Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie prawa o stowarzyszeniach i posiadającym osobowość prawną.
§6.
Stowarzyszenie używa pieczęci, znaku i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§7.
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, jednak dla materialnego zabezpieczenia celów statutowych i wymagających tego środków działania prowadzi działalność gospodarczą.
§8.
Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników lub zlecać je firmom.
R
Rozdział II. Cele i środki działania.
§9.
1. Celem Stowarzyszenia jest:
a/ podnoszenie poziomu pracy duszpasterzy i katechetów ewangelickich i rozwijanie ich pracy samokształceniowej;
b/ obrona praw i stanowiska, przysługujących jego członkom w społeczeństwie;
c/ troska o odpowiednie warunki życia i pracy duchownych i katechetów oraz o ich należyte zaopatrzenie emerytalne.
2. Stowarzyszenie prowadzi w swojej siedzibie w Wiśle przy ul. Górnośląskiej 1 Dom Rekolekcyjny im. bpa Juliusza Bursche’go, który jest placówką jego działalności religijnej i naukowej.
§10.
Cele określone w § 9 Stowarzyszenie realizuje przez:
a/ urządzanie konferencji i seminariów naukowych;
b/ prowadzenie działalności wydawniczej, szczególnie przez wydawanie biuletynu teologicznego i innych wydawnictw książkowych;
c/ dbałość o przestrzeganie przez członków etyki zawodowej i koleżeńskiej;
d/ zbieranie spostrzeżeń i doświadczeń duszpasterskich celem ich rejestracji i wymiany pomiędzy członkami;
e/ utrzymywanie kontaktów z gremiami teologicznymi w kraju i za granicą;
f/ ułatwianie członkom podróży naukowych;
g/ gromadzenie i ochronę materiałów archiwalnych i pamiątek z dziejów ewangelicyzmu;
h/ zapoznawanie społeczeństwa polskiego z tradycjami Reformacji i znaczeniem Kościołów Ewangelickich;
i/ umacnianie w społeczeństwie polskim zasad tolerancji i pluralizmu wyznaniowego;
j/ udzielanie członkom pomocy i porady prawnej;
k/ występowanie do odpowiednich organów Kościoła i organów państwowych z wnioskami w sprawach uposażenia i zabezpieczenia emerytalnego duchownych i katechetów oraz ich rodzin;
l/ podjęcie troski o dostateczną ilość sił duchownych;
ł/ wysuwanie sugestii władzom Kościoła w sprawach organizacji służby i struktury administracyjnej Kościoła;
m/ prowadzenie działalności umożliwiającej wypoczynek urlopowy, w tym prowadzenie pensjonatów.
R
Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§11.
Ustala się następujące rodzaje członkowstwa:
a/ zwyczajne,
b/ nadzwyczajne,
c/ honorowe,
d/ wspierające.
§12.
Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być ordynowani duchowni i wprowadzeni w urząd nauczania katechetycznego magistrzy teologii i pedagogiki religijnej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, oraz Kościołów, które pozostają we wspólnocie ołtarza i ambony z Kościołem Ewangelicko-Augsburskim w RP.
§13.
Członkami nadzwyczajnymi mogą być:
a/ pozostali magistrzy i doktorzy teologii ewangelickiej wyznania luterańskiego zamieszkali w Polsce,
b/ duchowni oraz doktorzy teologii wyznania luterańskiego z zagranicy.
§14.
Członkami honorowymi mogą być duchowni i teologowie posiadający szczególne zasługi dla rozwoju nauk teologicznych w zakresie teologii ewangelickiej lub teologii ruchu ekumenicznego bez względu na narodowość i wyznanie.
§15.
Członkami wspierającymi mogą być: kościelne osoby prawne, osoby fizyczne, stowarzyszenia i przedsiębiorstwa krajowe i zagraniczne.
§ 16.
Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd po złożeniu przez nich deklaracji.
§17.
Członków nadzwyczajnych przyjmuje Zarząd po złożeniu przez nich deklaracji. Decyzja zapada w drodze głosowania tajnego przy czym wymagana jest bezwzględna większość głosów.
§ 18.
Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Rady Naukowej w tajnym głosowaniu bezwzględną większością głosów.
§ 19.
Członków wspierających przyjmuje Zarząd.
§20.
Członkowstwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a/ dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie,
b/ niedopełnienia zobowiązań statutowych.
§21.
Decyzję o skreśleniu z listy członków Stowarzyszenia z powodu niedopełnienia zobowiązań statutowych podejmuje Zarząd bezwzględną większością głosów w tajnym głosowaniu. Zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania. Odwołanie winno być wniesione na piśmie do Zarządu w terminie miesiąca od daty zawiadomienia o pozbawieniu członkowstwa.
§22.
Prawa członków Stowarzyszenia:
a/ udziału w zgromadzeniach, konferencjach, sympozjach i programach naukowych;
b/ korzystania z pomocy naukowej i prawnej Stowarzyszenia;
c/ zgłaszania postulatów i wniosków w sprawach programu naukowego i działalności władz Stowarzyszenia;
d/ korzystania z urządzeń Stowarzyszenia;
e/ publikowania artykułów i przyczynków na łamach biuletynu Stowarzyszenia oraz pomocy w innych publikacjach;
f/ czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia przysługuje członkom zwyczajnym;
g/ członkowie nadzwyczajni i honorowi biorą udział w posiedzeniach z głosem doradczym;
h/ wszystkim członkom przysługuje prawo zgłaszania wniosków na Walne Zebranie, nie później jednak niż na 3 tygodnie przed jego terminem. Wnioski winne być kierowane do Zarządu.
§23.
Obowiązki członków Stowarzyszenia:
a/ czynny udział w realizacji celów Stowarzyszenia;
b/ stałe samokształcenie i pomnażanie wiedzy teologicznej;
c/ godne pełnienie urzędu duszpasterskiego;
d/ przestrzeganie postanowień Statutu i władz Stowarzyszenia;
e/ terminowe wywiązywanie się z przyjętych zobowiązań;
f/ regularne opłacanie składki członkowskiej.
R
Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia.
§24.
Władzami Stowarzyszenia są:
a/ Walne Zebranie,
b/ Zarząd,
c/ Komisja Rewizyjna.
§25.
Kadencja wszystkich organów Stowarzyszenia pochodzących z wyboru trwa pięć lat.
§26.
Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 liczby uprawnionych do głosowania, za wyjątkiem spraw, o których niniejszy Statut postanawia inaczej.
§27.
Wybory do wszystkich władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym. Ilość zgłaszanych kandydatów jest nieograniczona.
Walne Zebranie.
§ 28.
Walne Zebranie członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Tworzą je członkowie zwyczajni z głosem decydującym oraz członkowie nadzwyczajni i honorowi z głosem doradczym.
§29.
Walne Zebranie jest prawomocne i zdolne do podejmowania uchwał w obecności co najmniej 2/3 liczby uprawnionych do głosowania.
§30.
Uchwały mogą być podjęte jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad. W sprawach wniesionych na Walnym Zebraniu jedynie za jego zgodą wyrażoną przez 3/4 liczby obecnych.
§31.
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
a/ określanie zasadniczej linii działania Stowarzyszenia;
b/ wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz Rady Naukowej;
c/ zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady Naukowej;
d/ rozstrzyganie wniosków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady Naukowej oraz wniosków i odwołań wniesionych drogą przewidzianą przez Statut;
e/ udzielanie Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium;
f/ nadawanie na wniosek Rady Naukowej tytułu Członka Honorowego;
g/ uchwalanie Statutu i jego zmian oraz regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia;
h/ uchwalanie wysokości wpisowego oraz składek członkowskich;
i/ rozporządzanie majątkiem nieruchomym;
j/ zaciąganie kredytów;
k/ podejmowanie uchwał w sprawach wymagających zgody Walnego Zebrania;
l/ rozwiązanie Stowarzyszenia.
§32.
W skład Prezydium Walnego Zebrania wchodzą: Prezes i Wiceprezesi Zarządu, Sekretarz Zarządu i Sekretarz Rady Naukowej.
§ 33.
Walne Zebranie zwyczajne zwołuje Zarząd przynajmniej raz w roku.
§34.
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd zawiadamia członków przynajmniej na sześć tygodni przed terminem drogą listowną.
§35.
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a/ z własnej inicjatywy,
b/ na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c/ na wniosek Rady Naukowej,
d/ na wniosek 1/3 ogółu członków zwyczajnych,
Wnioskodawcy zobowiązani są do przedstawienia Zarządowi proponowanego porządku obrad. Obowiązują wymogi § 34.
Z
Zarząd.
§36.
W skład Zarządu wchodzą: Prezes, dwaj Wiceprezesi, z których pierwszym jest przewodniczący Rady Naukowej, Sekretarz, Skarbnik, Gospodarz i członek delegowany przez Radę Naukową. Sposób wyboru Zarządu określa Rozdział VI niniejszego Statutu.
§37.
Do kompetencji Zarządu należy:
a/ czuwanie nad całością spraw Stowarzyszenia i przedstawianie Walnemu Zebraniu sprawozdania z działalności;
b/ wykonywanie uchwał Walnego Zebrania;
c/ reprezentowanie Stowarzyszenia;
d/ zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia, sporządzanie preliminarza budżetowego oraz sprawozdania finansowego;
e/ przedkładanie sprawozdań z działalności Walnemu Zebraniu;
f/ zwoływanie Walnych Zebrań i ustalanie ich porządku obrad;
g/ przyjmowanie członków zwyczajnych, nadzwyczajnych i wspierających;
h/ podejmowanie decyzji w sprawach członkowstwa;
i/ przyjmowanie odwołań i rozpatrywanie wniosków wniesionych przez członków i przedkładanie ich Walnemu Zebraniu;
j/ opracowywanie regulaminów wewnętrznych i przedkładanie ich Walnemu Zebraniu do uchwalenia;
k/ powoływanie gramiów doradczych Zarządu;
l/ przyjmowanie pracowników, zawieranie umów w sprawach finansowych i gospodarczych oraz kierowanie działalnością gospodarczą.
§38.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż czterokrotnie w roku. Do ważności uchwał niezbędna jest obecność przynajmniej pięciu członków Zarządu w tym jednego z członków Rady Naukowej wchodzących w skład Zarządu. Protokołuje się skład obecnych, uchwały i wyniki głosowania. Każdy z obecnych ma prawo wprowadzenia do protokołu zapisu odrębności swego stanowiska. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygającym jest głos przewodniczącego.
§39.
Korespondencję zwykłą podpisuje Prezes, Wiceprezes lub Sekretarz. Do ważności pism dotyczących zobowiązań finansowych i spraw majątkowych wymagane są podpisy Prezesa lub Wiceprezesa i Skarbnika.
K
Komisja Rewizyjna.
§40.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i 2 zastępców. Członkowie i zastępcy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
§41.
Komisja Rewizyjna działa w składzie 3 członków. W przypadku ustąpienia któregokolwiek z członków w czasie kadencji, wchodzi na jego miejsce pierwszy w kolejności wyboru zastępca.
§42.
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a/ czuwanie nad przestrzeganiem Statutu;
b/ kontrola działalności Zarządu ze szczególnym uwzględnieniem spraw finansowych, przeprowadzana przynajmniej raz w roku;
c/ przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdania kończącego się wnioskiem w sprawie absolutorium dla Zarządu;
d/ składanie Zarządowi wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania z podaniem przyczyn i projektu porządku obrad;
e/ przedkładanie Zarządowi i Radzie Naukowej sugestii, postulatów i wniosków.
R
Rozdział V. Rada Naukowa.
§43.
Dla inicjowania prac naukowych Stowarzyszenia i kierowania nimi Walne Zebranie powołuje Radę Naukową. W skład Rady Naukowej wchodzą:
a/ z wyboru: Przewodniczący, Wiceprzewodniczący, Sekretarz i Kronikarz;
b/ członkowie powołani przez Przewodniczącego Rady Naukowej w drodze kooptacji.
§44.
Do kompetencji Rady Naukowej należy:
a/ programowanie prac naukowych Stowarzyszenia i kierowanie nimi;
b/ reprezentowanie Stowarzyszenia w sprawach naukowych;
c/ nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów Stowarzyszenia z gremiami teologicznymi w kraju i zagranicą;
d/ inicjowanie seminariów, konferencji i spotkań naukowych;
e/ inicjowanie wydawnictw Stowarzyszenia i powoływanie ich zespołów autorskich i redakcyjnych;
f/ organizowanie archiwów, bibliotek itp.;
g/ składanie wniosków o nadanie tytułu Honorowego Członka Stowarzyszenia;
h/ składanie wniosków w sprawach organizacyjnych, w tym wniosku o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania;
i/ przedstawianie sprawozdań z działalności Walnemu Zebraniu.
§45.
Posiedzenia Rady Naukowej odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż trzykrotnie w roku. Do ważności uchwał niezbędna jest obecność trzech członków pochodzących z wyboru. Protokołuje się skład obecnych, uchwały i wyniki głosowania. Każdy z członków ma prawo wprowadzenia do protokołu zapisu odrębności swego stanowiska. W przypadku równej liczby głosów rozstrzygającym jest głos przewodniczącego.
§46.
Obsługę finansową spraw Rady Naukowej prowadzi Zarząd.
R
Rozdział VI. Wybory Zarządu, Rady Naukowej i Komisji Rewizyjnej.
§47.
Termin Walnego Zebrania Wyborczego wyznacza Zarząd, ustalając jednocześnie listę kandydatów do Zarządu, Rady Naukowej i Komisji Rewizyjnej spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Lista kandydatów przedstawionych przez Zarząd zawiera liczbę nazwisk odpowiadającą liczbie miejsc mandatowych w wymienionych organach i zostaje podana do wiadomości członków wraz z ogłoszeniem Walnego Zebrania,
§48.
Każdy spośród członków zwyczajnych, nadzwyczajnych i honorowych ma prawo najpóźniej na trzy tygodnie przed terminem wyborów zgłaszać dalszych kandydatów, dołączając do zgłoszenia ich zgodę wyrażoną na piśmie.
§49.
Zarząd uzupełnia listę zgłoszonymi kandydatami i sporządza tyle kart wyborczych, zawierających pełną listę kandydatów, ilu jest członków zwyczajnych /wyborców/ Stowarzyszenia.
§50.
Głosowanie odbywa się na osoby. Wyborcy na otrzymanych kartach zaznaczają:
a/ spośród kandydatów do Zarządu – pięć nazwisk,
b/spośród kandydatów do Rady Naukowej – cztery nazwiska,
c/spośród kandydatów do Komisji Rewizyjnej – pięć nazwisk.
§51.
Nieważne są karty z zaznaczoną większą ilością nazwisk, oraz karty zawierające jakiekolwiek dopiski.
§52.
Wybranymi są kandydaci, którzy kolejno otrzymali największą liczbę głosów – do Zarządu pięć osób; do Komisji Rewizyjnej pięć osób; do Rady Naukowej cztery osoby.
§53.
Spośród kandydatów wybranych do Zarządu Walne Zebranie w oddzielnym głosowaniu dokonuje wyboru Prezesa.
§54.
Wszystkie wybory przeprowadza uprzednio spośród uczestników Walnego Zebrania wybrana trzyosobowa komisja.
§55.
Po przeprowadzeniu wyborów zarządza się kilkuminutową przerwę dla ukonstytuowania się Zarządu, Rady Naukowej. O rozgraniczeniu wybranego składu Komisji Rewizyjnej na członków i kandydatów decyduje wielkość liczb uzyskanych przez nich kolejno głosów. W pełnym składzie Komisja Rewizyjna dokonuje wyboru Przewodniczącego.
§56.
Po przerwie Prezes ustępującego Zarządu ogłasza skład i obsadę stanowisk nowo wybranego Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady Naukowej.
R
Rozdział VII. Członkostwo w organizacjach i stowarzyszeniach.
§57.
Podjęcie przez Stowarzyszenie członkowstwa w organizacjach wymienionych w § 4 niniejszego Statutu i przystąpienie do związku stowarzyszeń może nastąpić na wniosek Zarządu lub Rady Naukowej przedłożony Walnemu Zebraniu w normalnym toku postępowania i wymaga zgody Walnego Zebrania wyrażonej bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 liczby członków zwyczajnych.
R
Rozdział VIII. Majątek i fundusze.
§58.
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§59.
Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
a/ wpisowe i składki członkowskie,
b/ dary i subwencje,
c/ dochody z działalności gospodarczej,
d/ dochody z nieruchomości.
§60.
Stowarzyszenie przejmuje majątek ruchomy i nieruchomy Stowarzyszenia Księży Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce, którego jest kontynuatorem.
§61.
Oświadczenia w sprawach majątkowych składają dwie osoby: Prezes lub Wiceprezes i Skarbnik.
§62.
Wszelkie postanowienia w przedmiocie zbycia części lub całości majątku nieruchomego podejmuje Walne Zebranie. Postanowienia o nabyciu nieruchomości ze środków własnych Stowarzyszenia podejmuje Zarząd, a w systemie kredytowym Walne Zebranie.
R
Rozdział IX. Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia.
§63.
Zmiana Statutu lub rozwiązanie Stowarzyszenia mogą nastąpić na mocy uchwały Walnego Zebrania. Wniosek o rozwiązanie Stowarzyszenia musi być złożony na trzy miesiące przed terminem Walnego Zebrania do Zarządu. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia wymaga bezwzględnej większości głosów przy obecności co najmniej 3/4 liczby członków zwyczajnych.
§64.
W przypadku rozwiązania Stowarzyszenia Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną. Majątek Stowarzyszenia przechodzi na własność Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego.